.

.

حضورتان را در معلم بلاگ خوش آمد می گویم .
زندگی مجال تربیت است و هستی کلاس درس که همه لحظه هایش آموزگار تربیت انسان است . گذر ایام،صدف روزها و شب هایی است که در پس یکدیگر می آیند و می روند تا انسان خود را در هاله ی تعلیم و تربیت بارور کند و از خاک به افلاک ره سپارد .. وبلاگ حاضر توشه ای است از مطالبی در مورد آموزش و پرورش ابتدایی . تقدیم به مخاطبان عزیز این وبلاگ. **(تاچه قبول افتد و چه در نظر آید)** داود کریمی ، متولد 1367،فرهنگی ، کارشناسی آموزش ابتدایی *اموزگار پایه چهارم و ششم *منتظر نظرات شما هستم **

نویسندگان

۲ مطلب در بهمن ۱۳۹۴ ثبت شده است

ویژگی های ارزشیابی توصیفی                                                                 

1- در ارزشیابی توصیفی به جای دادن نمره به دانش آموز از عبارت های کیفی مثل تلاش خوبی داشته ای، با تلاش به موفقیت رسیده ای، برای موفقیت باید بیشتر تلاش کنی، با انجام تمرین بیشتر مشکل شما برطرف می شود و ... استفاده شود.

2- ارزشیابی توصیفی به زمان خاص محدود نمی شود این ارزشیابی در کل جریان یادگیری، در فعالیت های خارج از کلاس و در محیط زندگی جریان دارد.

3- تلاش و رشد کودکان همانند موفقیت آنان ارزشمند است و فقط به موفقیت ها امتیاز داده نمی شود بلکه، تلاش و پیشرفت نیز امتیاز دارد.

4- همانگونه که یادگیری دانش آموزان در حوزه های مختلف و سطوح متفاوت است، سنجش و ارزشیابی آن نیز باید با استفاده از ابزار هایی باشد که بتواند این یادگیری ها را بسنجد. پوشه کار،انواع  آزمون ها، مشاهدات از جمله ابزارهایی است که در ارزشیابی توصیفی مورد استفاده قرار می گیرد.

5- در ارزشیابی توصیفی اصل بر ارتقای دانش آموزان به پایه های بالاتر است مگر در موارد بسیار نادر و زمانی که دانش آموزان دارای ناتوانایی های ذهنی باشند.

6- کارنامه دانش آموزان علاوه بر عملکرد درسی، سایر عملکرد را منعکس می کند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ بهمن ۹۴ ، ۲۰:۴۲
داود کریمی

انواع تکالیف :

1- تکالیف ترمیمی ( تمرینی):

این نوع تکلیف ،جهت مرور و تقویت مهارت ویا دانشی که قبلاً آموزش داده ایم به دانش آموز ارائه می شود.مثال : خط کشیدن زیر مطالب - روخوانی یک متن حل مسائل -باز نویسی برخی از مباحث

2- تکالیف آمادگی:

اگر بخواهیم دانش آموز در ارتباط با درسی که در جلسه بعد ،تدریس می شود ، فهم بهتری داشته باشند، این تکلیف به آنان ارائه می گردد.

مثال : در ارتباط با  تدریس گیاهان در هفته آینده ، تعدادی برگ یا دانه‌ی گیاهان را جمع‌آوری کنید

3- تکالیف کاربردی :

این نوع از تکالیف به فهم بهتر مطالب آموخته شده ، کمک می کند.

مثال : خلاصه کردن یک متن یا داستان ، ترسیم نقشه ومشخص نمودن مواردی روی ان

4-  تکالیف بسطی امتدادی :

این دسته از تکالیف در توسعه دانش ،فهم ومهارت های دانش آموزان  دررابطه با تجاربی که قبلاً آموخته اند،موثر می باشند.

مثال : در کتابخانه کتابی درباره‌ی سنگ ها پیدا کنید وپس از مطالعه، قسمت هایی از آن را نوشته ودر کلاس ارائه دهید. یکی از اهداف ارزشیابی توصیفی تغییر نوع آموزش به سمت یادگیری های موثر می باشد.

5- تکالیف خلاقیتی :

در این نوع از تکلیف ، معلم از دانش آموزان می خواهد تا با استفاده ازتوانایی وابتکارشان اثر کاملاً جدیدی را ارائه دهند.

مثال : تغییراتی که می توان در خصوصیات اشیاء واشکال ایجادکرد

ترکیب اشیاء با یکدیگر   ارائه راه حل های جدید برای مسائل،          

6- تکالیف پژوهشی :

این نوع از تکالیف ، با هدف تولید دانش توسط دانش آموز ، ارائه می گردد وامکان دارد فرصت بیشتری برای  انجام وارائه نیاز داشته باشد .مثال : کدام دانه زودتر رشد میکند؟ عدس یا لوبیا

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ بهمن ۹۴ ، ۲۰:۴۱
داود کریمی